دانشگاه شاهد
مجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و مامایی
X2383-045
2383-2924
1
1
2014
05
22
بررسی میزان رضایت آگاهانه بیماران پیش از عمل جراحی در بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره) سال 1392
1
8
FA
نفیسه
ظفرقندی
دانشیار، گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
nafis_zafar@ymail.com
علی
دواتی
دانشیار، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
a_davati@yahoo.com
فاطمه
سرو
دانشجوی پزشکی عمومی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
fasarv@yahoo.com
بررسی رضایت آگاهانه قبل از جراحی در بیمارستان شهید مصطفی خمینی <br /><br />چکیده <br />مقدمه : رضایت آگاهانه تنها تضمین کننده محافظت از بیماران در برابر درمان های نا خواسته پزشکی نیست ، بلکه ایجاد امکان درگیرشدن فعال بیمار در برنامه ها و مراقبت های پزشکی را فراهم می کند. در این مقاله ابعاد رضایت آگاهانه اخذ شده قبل از اعمال جراحی مورد بررسی قرار گرفته است. <br />روش بررسی : مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی می باشد.در این مطالعه 380 بیمار بستری در بخش های جراحی بیمارستان شهید مصطفی خمینی از طریق پرسشنامه مورد مصاحبه قرار گرفتند. و داده ها با استفاده از نرم افزار <br />مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.spss <br />یافته ها : نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تنها 7/29% از بیماران فرم رضایت نامه را خودشان امضا کرده بودند. تنها22% فرم را مطالعه کرده بودند و 5/19 % معتقد بودند فرم رضایت نامه قابل درک بوده است . بیماران درباره تشخیص بیماری(9/8%)،نوع درمان(8/11%)،میزان موفقیت درمان(22%)،میزان شکست درمان(3/36%)،سایر روش های درمانی(7/37%)،عوارض احتمالی جراحی(3/47%)، هزینه ها(7/50%)، پیش آگهی درمان(7/20%)و مدت زمان بستری(3/27%) هیچ توضیحی را دریافت نکردند. کمتر از نیمی از بیماران (1/42%) تمایل داشتند اطلاعات بیشتری به آنان داده شود. <br />نتیجه گیری : با توجه به تاثیر روند رضایت آگاهانه بر روند درمان و ارتباط پزشک با بیماران ، لازم است نقص های موجود در این زمینه مورد عنایت قرار گرفته و برنامه ای جهت تقویت ارتباط پزشک با بیماران برای اخذ رضایت آگاهانه مطلوب در نظر گرفته شود.
اخلاق پزشکی,رضایت آگاهانه,جراحی
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_217.html
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_217_da1d786eb2abce98128cdc13cc9053cd.pdf
دانشگاه شاهد
مجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و مامایی
X2383-045
2383-2924
1
1
2014
05
22
اخلاق شهروندی: مقوله ای بین رشته ای
9
22
FA
محسن
فرمهینی فراهانی
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد
farmahinifar@yahoo.com
چکیده<br />پژوهش حاضر به بیان جایگاه اخلاق وارزشها در تربیت شهروندی وهمچنین به بررسی رابطه بین اخلاق وتربیت شهروندی پرداخته است. ماهیت پژوهش بنیادی و روش انجام پژوهش، تحلیل اسنادی بوده است.. ازعمدهترین یافتههای پژوهش در رابطه با سوال یک تحقیق یعنی جایگاه اخلاق و ارزشها در تربیت شهروندی باید گفت که افلاطون معتقد است که ارزش های شهروندی مطلق و غیر قابل تغییر هستند.ارسطو نیز معتقد است که ارزش های شهروندی از طریق عقل انسان قابل کشف و شناسایی هستند ،واین ارزش ها ذاتی، غیر قابل تغییر و عمومی هستند. روسو معتقد است ارزش هایی که در تربیت شهروندی باید مورد استفاده قرارگیرد بایستی از تعادل انسان با محیط سرچشمه گیرد. دیویی معتقد است ارزش هایی که در تربیت شهروندی باید مورد استفاده قرارگیرد نسبی و وابسته به شرایط خاص اجتماعی روانی،فرهنگی،و به طورکلی ،شرایط معین می داند . فارابی نیز قائل به ارزش هایی نسبی در تربیت شهروندان است.فوکو و دریدا معتقدند که یک شهروند شایسته بودن، به تبع شرایط واوضاع واحوال تاریخی معنا دارد وامری نسبی است در رابطه با سوال دو تحقیق یعنی منابع اخلاق شهروندی در کشور مان ایران منابع دینی، سنتی و فرهنگی منابع اصلی اخلاق محسوب می شود.در رابطه با سوال سوم تحقیق می توان کرامت ،آزادی، احسان و رأفت را از مهمترین مبانی انسان شناختی اخلاق شهروندی بر شمرد.در رابطه با سوال چهارم تحقیق ارتباط بین تربیت شهروندی واخلاق باید گفت تعلیم و تربیت شهروندی با مفهوم ارزش ها و اخلاق آمیخته است ودر آن نقش ارزشهاو اخلاق برجسته است
" تربیت شهروندی ","ارزش شناسی و اخلاق"," اخلاق شهروندی","بین رشته ای"
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_219.html
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_219_5faaaff83a7fde4d9c89d6642d1d00cf.pdf
دانشگاه شاهد
مجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و مامایی
X2383-045
2383-2924
1
1
2014
05
22
بررسی سبک های مذاکره کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران
23
34
FA
مهدی
سبحانینژاد
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
sobhaninejad@shahed.ac.ir
کیوان
فردایی بنام
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
fardaeibenam.k@gmail.com
افسانه
اجتهادی
کارشناس مدیریت و برنامهریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
afsaneh_ejtahadi@yahoo.com
چکیده <br />مقدمه : مذکره به عنوان ابزار برقراری توافق بین افراد نقش عمده ای در تحقق اهداف سازمانی ایفا می نماید. در این میان کادر پرستاری به دلیل ویژگی های خاص محیط سازمانی و موقعیت شغلی خود نیز به طور ویژه ای به مهارت های مذاکره ای بسیار بالایی نیازمند می باشند.<br />هدف : هدف این مطالعه بررسی سبک های مذاکره کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران می باشد . <br />مواد و روش ها : این پژوهش در قالب یک طرح توصیفی بر روی 136 نفر از پرستارانی که در زمان انجام پژوهش در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران مشغول به کار بودند با نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انجام شد . ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه سبک های مذاکره پیره بوده است. <br />یافته ها : نتایج حاکی از آن است که میزان بهره گیری کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران از سبک های مذاکره هنجاری، تحلیلی و واقع گرایی در حد بالا و میزان بهره گیری کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران از سبک مذاکره شهودی در حد متوسط بوده است. میزان بهره گیری کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران از سبک های مذاکره هنجاری، تحلیلی و واقع گرایی در مقایسه باسبک مذاکره شهودی بیشتر بوده است. در بعد متغیر های تعدیل کننده نیز نتایج بیانگر معناداری تفاوت در سطوح مختلف متغیر های نوع همکاری، سابقه خدمت و سطح تحصیلات می باشد.
"سبک","مذاکره","پرستاری"
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_216.html
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_216_8f5b347cea33025328ccb14df036a670.pdf
دانشگاه شاهد
مجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و مامایی
X2383-045
2383-2924
1
1
2014
05
22
بررسی تأثیر اجرای برنامه ارتباط درمانی طراحی شده بر اساس نظریه هیلگارد پپلاو بر مشارکت بیماران سوختگی در برنامه های درمانی- مراقبتی
35
46
FA
زهرا سادات
منظری
. استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
manzari57@yahoo.com
ربابه
معماریان
استادیار، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
memari_r@modares.ac.ir
زهره
ونکی
دانشیار، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
صدمه سوختگی اثرات عمیقی بر جنبههای جسمانی و عاطفی بیمار میگذارد که باعث به حداقل رسیدن مشارکت بیمار در فرآیندهای مراقبتی میگردد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اجرای برنامه ارتباط درمانی بر مشارکت بیماران سوختگی در برنامه های مراقبتی و درمانی انجام شده است. <br />روش: این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی است که در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد انجام شده است و طی آن تعداد 60 بیمار بستری در بخش سوختگی زنان ، انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند. سپس در مورد 30 نفر از بیماران گروه مداخله، برنامه ارتباط درمانی طراحی شده اجرا شد. ابزار بررسی، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بیماران و دو چک لیست مشاهده ای پژوهشگر ساخته: وضعیت همکاری بیمار در "فیزیوتراپی" و در "تعویض پانسمان ها" می باشد. وضعیت همکاری بیماران در فیزیوتراپی و در تعویض پانسمان ها در هر دو گروه در سه مرحله: قبل(هفته اول)، حین(طی سه هفته) و بعد از مداخله (هفته چهارم) سنجیده و مقایسه شد. <br />یافته ها: آزمون آماری من ویتنی یو بین دو گروه اختلاف معنی داری در وضعیت همکاری در تعویض پانسمان ها قبل(P = 0.001 و بعد از مداخله(P = 0.001) و نیز در وضعیت همکاری در فیزیوتراپی، قبل( 005/0P =.)و بعد از مداخله(P = 0.001) نشان داد. <br />نتیجه گیری: نتایج مطالعه اهمیت ارتباط پرستار با بیمار را بر روند مشارکت بیمار در برنامه های مراقبتی و درمانی و بالتبع بر سیر بالینی بیمار آشکار ساخت. پیشنهاد می گردد از برنامه طراحی شده در این مطالعه در مراقبت از بیماران سوختگی استفاده شود.
ارتباط,مشارکت بیمار,سوختگی,نظریه پرستاری
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_215.html
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_215_56d8f904fb03787d79ff43809599ebf9.pdf
دانشگاه شاهد
مجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و مامایی
X2383-045
2383-2924
1
1
2014
05
22
تبیین تجربیات رفتارهای نامحترمانه در پرستاران بخش های مراقبت ویژه
47
56
FA
سهیلا
کلانتری
کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دفتر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان، گرگان، ایران.
sa.kalantary@yahoo.com
سامیه
غنا
دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز آموزشی بینالملل ارس، تبریز، ایران.
sghana87@gmail.com
میترا
حکمت افشار
دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
s-ghana@hotmail.com
اکرم
ثناگو
دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی بویه، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
a_sanagu@yahoo.com
لیلا مهستی
جویباری
دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی بویه، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
jouybari@yahoo.com
رفتارهای نامحترمانه و خشونت آمیز مشکلات پیچیده ای در حرفه پرستاری هستند. حقیقت جامعه امروزی این است که اگر انسان ها، احساس بهتری نسبت به کاری داشته باشند، موفقیت شان در آن کار بیشتر خواهد بود. این مطالعه با هدف تبیین تجربیات رفتارهای نامحترمانه در بین پرستاران بخش های مراقبت ویژه انجام شد.<br />این مطالعه کیفی بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف در مرکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان (1390) انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه های انفرادی نیمه ساختار تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده شد. از مشاهدات متمرکز مشارکتی و یادداشت برداری نیز برای جمع آوری داده استفاده شد. مصاحبه ها خط به خط دست نویس و مطابق رویکرد "تحلیل محتوای" آنالیز شدند. رضایت نامه شفاهی برای شرکت در مطالعه و ضبط صدا اخذ گردید.<br />مضمون اصلی این مطالعه "تنش زا بودن بی حرمتی" بوده است. رفتارهای نامحترمانه در طیف وسیعی از سوی سرپرستار تا همکار و پزشک و همراه بیمار بوده است. از رفتارهای مقابله ای پرستاران در برابر بی حرمتی "بی تفاوتی به کار" "ترسیدن "و " عصبانیت و تهاجم " بوده است. تازه کار بودن، مشخص نبودن حیطه وظایف حرفه ای، دستوری بودن حرفه و رئیس و مرئوسی و نداشتن حامی، بستری برای بروز رفتارهای توهین آمیز بودند.<br />رفتارهای نامحترمانه در محیط کاری، تنش زا می باشد. رخداد چنین رفتارهایی تاثیری عمیق بر رضایتمندی و کارآیی آنان دارد. مطالعات وسیع تر و ارائه راهکارهایی برای رفع آن ضروری به نظر می رسد.
رفتار نامحترمانه,پرستار,مراقبت ویژه
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_218.html
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_218_d8028d98400ab3635e00b77bc152e703.pdf
دانشگاه شاهد
مجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و مامایی
X2383-045
2383-2924
1
1
2014
05
22
درک پرستاران ICU از نقش خود در قبال خانواده بیماران
57
64
FA
محمدرضا
حیدری
استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
heidari43@yahoo.com
رضا
نوروززاده
مربی،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
norouzadeh@shahed.ac.ir
زهرا
پیشنمازی
مربی،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
namazyp@gmail.com
زمینه و هدف: مراقبت از خانواده بیماران بدحال جزء ضروری وظایف پرستار است. با این حال، علیرغم این واقعیت که پرستار مسئول رفع نیازهای خانواده است، به چگونگی انجام این وظیفه توسط پرستاران کمتر پرداخته شده است. آگاهی در این زمینه موجب می شود تا پرستاران مراقبت ویژه، مراقبت پرستاری مناسبی را برای بیماران بدحال و بستگان نزدیک آن ها فراهم کنند. این تحقیق برای تعیین درک پرستاران ICU از وظایف خود در قبال خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه انجام شد.<br />مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی است. 114 پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه بزرگسالان 3 بیمارستان آموزشی شهر تهران(1390) مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی درک پرستاران از وظایف خود در قبال خانواده بیماران بدحال از پرسشنامه 19 مقوله ای" درک پرستاران از نقش خود در قبال خانواده بیمار " استفاده شد. درک پرستاران از وظایف خود در قبال خانواده و ارتباط آن با عوامل دموگرافیک با استفاده از آماره های غیر پارامتری توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <br />ی<br />نتیجه گیری: عدم درک پیرامون وظایف پرستاری در قبال خانواده می تواند ناشی ازکمبود آگاهی از اهمیت مشارکت و حضور خانواده بیمار در بخش مراقبت ویژه باشد. افزایش درک پرستاران از موقعیت خانواده در روند مراقبت از بیمار بدحال می تواند یک راهبرد عملیاتی مفید در بخش های مراقبت ویژه تلقی گردد.
درک,پرستار,عملکرد,خانواده,بخش مراقبت ویژه
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_221.html
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_221_163ed6c3af106d609a1523da4a6140ab.pdf
دانشگاه شاهد
مجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و مامایی
X2383-045
2383-2924
1
1
2014
05
22
فایل کلی شماره 1
1
64
FA
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_222.html
https://ecnm.shahed.ac.ir/article_222_f2a0edf859559ebf0c6167c8230633b6.pdf