دانشگاه شاهدمجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و ماماییX2383-0451120140522Study of “ Informed consent “ perior to surgery In Shahid Mostafa Khomeini Hospitalبررسی میزان رضایت آگاهانه بیماران پیش از عمل جراحی در بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره) سال 139218217FAنفیسهظفرقندیدانشیار، گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانعلیدواتیدانشیار، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانفاطمهسرودانشجوی پزشکی عمومی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20130825Study of “ Informed consent “ perior to surgery In Shahid Mostafa Khomeini Hospital <br /><br /><br />Nafiseh Zafarghandi , Fatemeh Sarv <br /><br />Abstract <br /><br />Objectives: Informed consent do not only ensures the protection of the patients against unwanted medical treatment , but it also makes possible the patientʼs active envolvement in his medical planning and care.In this paper dimensions of informed consent obtained perior to surgery were studied. <br /><br />Methods:This is a descriptive analyctical study .In this study 380 pateints hospitalized in surgery departments of Shahid Mostafa Khomeini Hospital were interviewed within questionare.Date analyzied with SPSS. <br /><br />Results: Consequences indicated that only 29/7% of patients signed informed consent forms themselves.Only 22% were read the forms and 19/5 % belived that form was comprehensible.Pateints did not get any explanation about diagnosis(8/9%) , treatment (11/8%), possibility of treatment success (22%) , possibility of treatment failure (36/3%) , alternative treatments (37/7%), possible complications of surgery (47/3%) , cosst (50/7%) , prognosis (20/7%) and duration of hospitalization( 27/3%).Less than half of the patients (42/1%) would like to get more information. <br /><br />Conclusions: As for influence of the process of informed consent on the treatment process patients ,defects in this context shoud be considered and it shoud plan for augmentation of the relationship between physician and patients to obtain proper informed consent.بررسی رضایت آگاهانه قبل از جراحی در بیمارستان شهید مصطفی خمینی <br /><br />چکیده <br />مقدمه : رضایت آگاهانه تنها تضمین کننده محافظت از بیماران در برابر درمان های نا خواسته پزشکی نیست ، بلکه ایجاد امکان درگیرشدن فعال بیمار در برنامه ها و مراقبت های پزشکی را فراهم می کند. در این مقاله ابعاد رضایت آگاهانه اخذ شده قبل از اعمال جراحی مورد بررسی قرار گرفته است. <br />روش بررسی : مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی می باشد.در این مطالعه 380 بیمار بستری در بخش های جراحی بیمارستان شهید مصطفی خمینی از طریق پرسشنامه مورد مصاحبه قرار گرفتند. و داده ها با استفاده از نرم افزار <br />مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.spss <br />یافته ها : نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تنها 7/29% از بیماران فرم رضایت نامه را خودشان امضا کرده بودند. تنها22% فرم را مطالعه کرده بودند و 5/19 % معتقد بودند فرم رضایت نامه قابل درک بوده است . بیماران درباره تشخیص بیماری(9/8%)،نوع درمان(8/11%)،میزان موفقیت درمان(22%)،میزان شکست درمان(3/36%)،سایر روش های درمانی(7/37%)،عوارض احتمالی جراحی(3/47%)، هزینه ها(7/50%)، پیش آگهی درمان(7/20%)و مدت زمان بستری(3/27%) هیچ توضیحی را دریافت نکردند. کمتر از نیمی از بیماران (1/42%) تمایل داشتند اطلاعات بیشتری به آنان داده شود. <br />نتیجه گیری : با توجه به تاثیر روند رضایت آگاهانه بر روند درمان و ارتباط پزشک با بیماران ، لازم است نقص های موجود در این زمینه مورد عنایت قرار گرفته و برنامه ای جهت تقویت ارتباط پزشک با بیماران برای اخذ رضایت آگاهانه مطلوب در نظر گرفته شود.https://ecnm.shahed.ac.ir/article_217_da1d786eb2abce98128cdc13cc9053cd.pdfدانشگاه شاهدمجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و ماماییX2383-0451120140522citizenship ethics: interdiscipline issueاخلاق شهروندی: مقوله ای بین رشته ای922219FAمحسنفرمهینی فراهانیدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهدJournal Article20140102چکیده<br />پژوهش حاضر به بیان جایگاه اخلاق وارزشها در تربیت شهروندی وهمچنین به بررسی رابطه بین اخلاق وتربیت شهروندی پرداخته است. ماهیت پژوهش بنیادی و روش انجام پژوهش، تحلیل اسنادی بوده است.. ازعمدهترین یافتههای پژوهش در رابطه با سوال یک تحقیق یعنی جایگاه اخلاق و ارزشها در تربیت شهروندی باید گفت که افلاطون معتقد است که ارزش های شهروندی مطلق و غیر قابل تغییر هستند.ارسطو نیز معتقد است که ارزش های شهروندی از طریق عقل انسان قابل کشف و شناسایی هستند ،واین ارزش ها ذاتی، غیر قابل تغییر و عمومی هستند. روسو معتقد است ارزش هایی که در تربیت شهروندی باید مورد استفاده قرارگیرد بایستی از تعادل انسان با محیط سرچشمه گیرد. دیویی معتقد است ارزش هایی که در تربیت شهروندی باید مورد استفاده قرارگیرد نسبی و وابسته به شرایط خاص اجتماعی روانی،فرهنگی،و به طورکلی ،شرایط معین می داند . فارابی نیز قائل به ارزش هایی نسبی در تربیت شهروندان است.فوکو و دریدا معتقدند که یک شهروند شایسته بودن، به تبع شرایط واوضاع واحوال تاریخی معنا دارد وامری نسبی است در رابطه با سوال دو تحقیق یعنی منابع اخلاق شهروندی در کشور مان ایران منابع دینی، سنتی و فرهنگی منابع اصلی اخلاق محسوب می شود.در رابطه با سوال سوم تحقیق می توان کرامت ،آزادی، احسان و رأفت را از مهمترین مبانی انسان شناختی اخلاق شهروندی بر شمرد.در رابطه با سوال چهارم تحقیق ارتباط بین تربیت شهروندی واخلاق باید گفت تعلیم و تربیت شهروندی با مفهوم ارزش ها و اخلاق آمیخته است ودر آن نقش ارزشهاو اخلاق برجسته استچکیده<br />پژوهش حاضر به بیان جایگاه اخلاق وارزشها در تربیت شهروندی وهمچنین به بررسی رابطه بین اخلاق وتربیت شهروندی پرداخته است. ماهیت پژوهش بنیادی و روش انجام پژوهش، تحلیل اسنادی بوده است.. ازعمدهترین یافتههای پژوهش در رابطه با سوال یک تحقیق یعنی جایگاه اخلاق و ارزشها در تربیت شهروندی باید گفت که افلاطون معتقد است که ارزش های شهروندی مطلق و غیر قابل تغییر هستند.ارسطو نیز معتقد است که ارزش های شهروندی از طریق عقل انسان قابل کشف و شناسایی هستند ،واین ارزش ها ذاتی، غیر قابل تغییر و عمومی هستند. روسو معتقد است ارزش هایی که در تربیت شهروندی باید مورد استفاده قرارگیرد بایستی از تعادل انسان با محیط سرچشمه گیرد. دیویی معتقد است ارزش هایی که در تربیت شهروندی باید مورد استفاده قرارگیرد نسبی و وابسته به شرایط خاص اجتماعی روانی،فرهنگی،و به طورکلی ،شرایط معین می داند . فارابی نیز قائل به ارزش هایی نسبی در تربیت شهروندان است.فوکو و دریدا معتقدند که یک شهروند شایسته بودن، به تبع شرایط واوضاع واحوال تاریخی معنا دارد وامری نسبی است در رابطه با سوال دو تحقیق یعنی منابع اخلاق شهروندی در کشور مان ایران منابع دینی، سنتی و فرهنگی منابع اصلی اخلاق محسوب می شود.در رابطه با سوال سوم تحقیق می توان کرامت ،آزادی، احسان و رأفت را از مهمترین مبانی انسان شناختی اخلاق شهروندی بر شمرد.در رابطه با سوال چهارم تحقیق ارتباط بین تربیت شهروندی واخلاق باید گفت تعلیم و تربیت شهروندی با مفهوم ارزش ها و اخلاق آمیخته است ودر آن نقش ارزشهاو اخلاق برجسته استhttps://ecnm.shahed.ac.ir/article_219_5faaaff83a7fde4d9c89d6642d1d00cf.pdfدانشگاه شاهدمجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و ماماییX2383-0451120140522Hospital nurses' negotiating styles of specialty and subspecialty fajr in Tehranبررسی سبک های مذاکره کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران2334216FAمهدیسبحانینژاددانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.کیوانفردایی بنامکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.افسانهاجتهادیکارشناس مدیریت و برنامهریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.Journal Article20130606...چکیده <br />مقدمه : مذکره به عنوان ابزار برقراری توافق بین افراد نقش عمده ای در تحقق اهداف سازمانی ایفا می نماید. در این میان کادر پرستاری به دلیل ویژگی های خاص محیط سازمانی و موقعیت شغلی خود نیز به طور ویژه ای به مهارت های مذاکره ای بسیار بالایی نیازمند می باشند.<br />هدف : هدف این مطالعه بررسی سبک های مذاکره کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران می باشد . <br />مواد و روش ها : این پژوهش در قالب یک طرح توصیفی بر روی 136 نفر از پرستارانی که در زمان انجام پژوهش در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران مشغول به کار بودند با نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انجام شد . ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه سبک های مذاکره پیره بوده است. <br />یافته ها : نتایج حاکی از آن است که میزان بهره گیری کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران از سبک های مذاکره هنجاری، تحلیلی و واقع گرایی در حد بالا و میزان بهره گیری کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران از سبک مذاکره شهودی در حد متوسط بوده است. میزان بهره گیری کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران از سبک های مذاکره هنجاری، تحلیلی و واقع گرایی در مقایسه باسبک مذاکره شهودی بیشتر بوده است. در بعد متغیر های تعدیل کننده نیز نتایج بیانگر معناداری تفاوت در سطوح مختلف متغیر های نوع همکاری، سابقه خدمت و سطح تحصیلات می باشد.چکیده <br />مقدمه : مذکره به عنوان ابزار برقراری توافق بین افراد نقش عمده ای در تحقق اهداف سازمانی ایفا می نماید. در این میان کادر پرستاری به دلیل ویژگی های خاص محیط سازمانی و موقعیت شغلی خود نیز به طور ویژه ای به مهارت های مذاکره ای بسیار بالایی نیازمند می باشند.<br />هدف : هدف این مطالعه بررسی سبک های مذاکره کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران می باشد . <br />مواد و روش ها : این پژوهش در قالب یک طرح توصیفی بر روی 136 نفر از پرستارانی که در زمان انجام پژوهش در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران مشغول به کار بودند با نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انجام شد . ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه سبک های مذاکره پیره بوده است. <br />یافته ها : نتایج حاکی از آن است که میزان بهره گیری کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران از سبک های مذاکره هنجاری، تحلیلی و واقع گرایی در حد بالا و میزان بهره گیری کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران از سبک مذاکره شهودی در حد متوسط بوده است. میزان بهره گیری کادر پرستاری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فجر شهر تهران از سبک های مذاکره هنجاری، تحلیلی و واقع گرایی در مقایسه باسبک مذاکره شهودی بیشتر بوده است. در بعد متغیر های تعدیل کننده نیز نتایج بیانگر معناداری تفاوت در سطوح مختلف متغیر های نوع همکاری، سابقه خدمت و سطح تحصیلات می باشد.https://ecnm.shahed.ac.ir/article_216_8f5b347cea33025328ccb14df036a670.pdfدانشگاه شاهدمجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و ماماییX2383-0451120140522The Effect of Implementation Therapeutic Communication Plan based on Hilgard Peplau theory on Burned Patient’s cooperation in caring and curing plans.بررسی تأثیر اجرای برنامه ارتباط درمانی طراحی شده بر اساس نظریه هیلگارد پپلاو بر مشارکت بیماران سوختگی در برنامه های درمانی- مراقبتی3546215FAزهرا ساداتمنظری. استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.ربابهمعماریاناستادیار، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.زهرهونکیدانشیار، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20130602Background: The nature of burn injury causes deep effect on physical, psychological and emotional patient's aspects that minimize patient's cooperation in self care process. <br />Aim: this study had done in order to determine the effect implementation of therapeutic communication plan on burned patient’s cooperation in caring and curing plans. <br />Methods: <br />This is Qusi-Exprimental Study which is carried out in Imam Reza’s hospital in Mashad in 2007.The sample included 60 patients hospitalized in woman Burn unit to two groups. (30 patients in Experimental group and 30 patients in control group). Data collection tools include Demographic Data and two observational checklists developed by the researcher that their reliability and validity was confirmed. Therapeutic communication plan implement on case group patients. Cheklists completed in 3 stages: before, during and after intervention. Data analyzed with SPSS program With Man Wittny U and Analysis Variance Tests. <br />Results: <br />According to the result Man Wittny U test indicated the significant statistically difference in patient’s cooperation in change dressing and cooperation in physiotherapy (p=0/001) between two groups during and after intervention.morover Analysis variraice with wilks test showd significant statistically difference in patient’s cooperation in change dressing and cooperation in physiotherapy (p=0/001) between two groups before, during and after intervention <br />Conclusion: <br />The study results Revealed immportance of nurse-patient relationship on patient participation process in caring and curing plans and consequently on patient's clinical pathway therefore is suggested that therapeutic communication plan use in care of burned patients.صدمه سوختگی اثرات عمیقی بر جنبههای جسمانی و عاطفی بیمار میگذارد که باعث به حداقل رسیدن مشارکت بیمار در فرآیندهای مراقبتی میگردد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اجرای برنامه ارتباط درمانی بر مشارکت بیماران سوختگی در برنامه های مراقبتی و درمانی انجام شده است. <br />روش: این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی است که در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد انجام شده است و طی آن تعداد 60 بیمار بستری در بخش سوختگی زنان ، انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند. سپس در مورد 30 نفر از بیماران گروه مداخله، برنامه ارتباط درمانی طراحی شده اجرا شد. ابزار بررسی، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بیماران و دو چک لیست مشاهده ای پژوهشگر ساخته: وضعیت همکاری بیمار در "فیزیوتراپی" و در "تعویض پانسمان ها" می باشد. وضعیت همکاری بیماران در فیزیوتراپی و در تعویض پانسمان ها در هر دو گروه در سه مرحله: قبل(هفته اول)، حین(طی سه هفته) و بعد از مداخله (هفته چهارم) سنجیده و مقایسه شد. <br />یافته ها: آزمون آماری من ویتنی یو بین دو گروه اختلاف معنی داری در وضعیت همکاری در تعویض پانسمان ها قبل(P = 0.001 و بعد از مداخله(P = 0.001) و نیز در وضعیت همکاری در فیزیوتراپی، قبل( 005/0P =.)و بعد از مداخله(P = 0.001) نشان داد. <br />نتیجه گیری: نتایج مطالعه اهمیت ارتباط پرستار با بیمار را بر روند مشارکت بیمار در برنامه های مراقبتی و درمانی و بالتبع بر سیر بالینی بیمار آشکار ساخت. پیشنهاد می گردد از برنامه طراحی شده در این مطالعه در مراقبت از بیماران سوختگی استفاده شود.https://ecnm.shahed.ac.ir/article_215_56d8f904fb03787d79ff43809599ebf9.pdfدانشگاه شاهدمجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و ماماییX2383-0451120140522The Experiences of Nurses of Uncivil Behaviors in Intensive Care Unitتبیین تجربیات رفتارهای نامحترمانه در پرستاران بخش های مراقبت ویژه4756218FAسهیلاکلانتریکارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دفتر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان، گرگان، ایران.سامیهغنادانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز آموزشی بینالملل ارس، تبریز، ایران.میتراحکمت افشاردانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایراناکرمثناگودانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی بویه، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.لیلا مهستیجویباریدانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی بویه، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.Journal Article20130925Introduction: Incivility behavior and violence are complex problems in nursing profession. The reality today is that if people feel they work better, be more successful in their work. The purpose of this study was to explain the incivility behavior experiences in the intensive care unit nurse<br />Method and Material: This qualitative study based on sampling was conducted in center of Golestan University of Medical Sciences (1390). Data collectection was done with individual semi-structured interviews to achieve data saturation. The collaborative focused observations and notes were used for data collection. The interviews line by line was transcribed and analyzed using "content analysis". Verbal consent was obtained for participation in the study and voice recording.<br />Results: The main theme was "stress of disrespect". Incivility behavior was in a wide range of collegeu and head nurse to the physician and patient. Coping behaviors of nurses against violence was "work indifference," "fear" and "anger and the aggression". Being a novice, lack of the domain of professional duties, and command profession and the subordination and lack of support, were reasons for abusive behavior.<br /><br />Conclusion: Incivility behavior in the workplace can be stressful. The occurrence of such behavior has a profound impact on their satisfaction and performance. More extensive studies and ways to fix it seem necessary.رفتارهای نامحترمانه و خشونت آمیز مشکلات پیچیده ای در حرفه پرستاری هستند. حقیقت جامعه امروزی این است که اگر انسان ها، احساس بهتری نسبت به کاری داشته باشند، موفقیت شان در آن کار بیشتر خواهد بود. این مطالعه با هدف تبیین تجربیات رفتارهای نامحترمانه در بین پرستاران بخش های مراقبت ویژه انجام شد.<br />این مطالعه کیفی بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف در مرکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان (1390) انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه های انفرادی نیمه ساختار تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده شد. از مشاهدات متمرکز مشارکتی و یادداشت برداری نیز برای جمع آوری داده استفاده شد. مصاحبه ها خط به خط دست نویس و مطابق رویکرد "تحلیل محتوای" آنالیز شدند. رضایت نامه شفاهی برای شرکت در مطالعه و ضبط صدا اخذ گردید.<br />مضمون اصلی این مطالعه "تنش زا بودن بی حرمتی" بوده است. رفتارهای نامحترمانه در طیف وسیعی از سوی سرپرستار تا همکار و پزشک و همراه بیمار بوده است. از رفتارهای مقابله ای پرستاران در برابر بی حرمتی "بی تفاوتی به کار" "ترسیدن "و " عصبانیت و تهاجم " بوده است. تازه کار بودن، مشخص نبودن حیطه وظایف حرفه ای، دستوری بودن حرفه و رئیس و مرئوسی و نداشتن حامی، بستری برای بروز رفتارهای توهین آمیز بودند.<br />رفتارهای نامحترمانه در محیط کاری، تنش زا می باشد. رخداد چنین رفتارهایی تاثیری عمیق بر رضایتمندی و کارآیی آنان دارد. مطالعات وسیع تر و ارائه راهکارهایی برای رفع آن ضروری به نظر می رسد.https://ecnm.shahed.ac.ir/article_218_d8028d98400ab3635e00b77bc152e703.pdfدانشگاه شاهدمجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و ماماییX2383-0451120140522perception ICU nursdeدرک پرستاران ICU از نقش خود در قبال خانواده بیماران5764221FAمحمدرضاحیدریاستادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.رضانوروززادهمربی،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانزهراپیشنمازیمربی،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20130827Introduction & Objective: Care of families of critically ill patients is an essential component of nursing roles. However, despite the fact that nurses are responsible for meeting the needs of the family, the role of nurses has less been considered. Knowing this subject makes good nursing care for critically ill patients and their families. The object of this study is to determine the perception of nurses in relation to their roles towards the patient’s family in intensive care unit.<br />Material & Methods: This is descriptive analytic study. 114 nurses working in adult intensive care units in 3 university hospitals in Tehran (2011) were studied. To investigate nurses' perception of their responsibilities towards the families of critically ill patients, a 19 items questionnaire "Nurses' perception of their performance toward the patient’s family” was used. Nurses’ perception of their roles towards family and its correlation with nurses demographic factors were analyzed with non parametric methods by SPSS (ver. 16).<br />Results: The highest mean of Nurses' perceptions of their role towards family was “request family to leave during procedur<br />Conclusion: Lack of perception of nursing roles towards patient’s family may be originaزمینه و هدف: مراقبت از خانواده بیماران بدحال جزء ضروری وظایف پرستار است. با این حال، علیرغم این واقعیت که پرستار مسئول رفع نیازهای خانواده است، به چگونگی انجام این وظیفه توسط پرستاران کمتر پرداخته شده است. آگاهی در این زمینه موجب می شود تا پرستاران مراقبت ویژه، مراقبت پرستاری مناسبی را برای بیماران بدحال و بستگان نزدیک آن ها فراهم کنند. این تحقیق برای تعیین درک پرستاران ICU از وظایف خود در قبال خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه انجام شد.<br />مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی است. 114 پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه بزرگسالان 3 بیمارستان آموزشی شهر تهران(1390) مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی درک پرستاران از وظایف خود در قبال خانواده بیماران بدحال از پرسشنامه 19 مقوله ای" درک پرستاران از نقش خود در قبال خانواده بیمار " استفاده شد. درک پرستاران از وظایف خود در قبال خانواده و ارتباط آن با عوامل دموگرافیک با استفاده از آماره های غیر پارامتری توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <br />ی<br />نتیجه گیری: عدم درک پیرامون وظایف پرستاری در قبال خانواده می تواند ناشی ازکمبود آگاهی از اهمیت مشارکت و حضور خانواده بیمار در بخش مراقبت ویژه باشد. افزایش درک پرستاران از موقعیت خانواده در روند مراقبت از بیمار بدحال می تواند یک راهبرد عملیاتی مفید در بخش های مراقبت ویژه تلقی گردد.https://ecnm.shahed.ac.ir/article_221_163ed6c3af106d609a1523da4a6140ab.pdfدانشگاه شاهدمجله اخلاق و فرهنگ در پرستاری و ماماییX2383-0451120140522fail kolliفایل کلی شماره 1164222FAJournal Article20150923https://ecnm.shahed.ac.ir/article_222_f2a0edf859559ebf0c6167c8230633b6.pdf